dilluns, 20 de juny del 2016

La nova política, el cas d’Esperança Camps


 El 10 de març la portada del 'Diario de Mallorca' incendiava l'actualitat política anunciant que la consellera Esperança Camps havia perdut el suport de tots els seus directors generals. Dies després, quan tota la premsa tracta el tema, MÉS per Menorca, el principal suport de la consellera, acusa en un comunicat la dreta i el centralisme de ser les mans invisibles al darrere de la notícia, responsabilitzant la premsa de difondre falsos rumors malintencionats.

Tot i provenir de l’entorn de confiança de Maite Salord, Esperança Camps va ser considerada una aposta valenta, un perfil independent, sense militància a cap partit polític, havia de donar credibilitat a unes àrees que mai havien estat dins el govern autonòmic: la participació i la transparència. Ambdues, juntament amb la rendició de comptes, estendards de la nova política.

La roda de premsa

Encara ara és el moment que es faci una narració coherent sobre els fets. A la roda de premsa de dia 1 d'abril, on anuncià la seva dimissió, juntament amb Àngels Àlvarez, cap de gabinet, i Sebastià Sabater, assessor de comunicació, Camps exposà clarament els motius que han guiat la seva decisió: deslleialtat de l’equip i falta de suport i confiança per part dels partits.

Les respostes posteriors a les acusacions fan arrufar les celles. Josep Castells, diputat menorquí, planteja la dimissió en termes de “grandesa de la democràcia”, és a dir: “saber dimitir quan toca” en una tertúlia a la ràdio, situant la qüestió exclusivament en la manca de recursos de la Conselleria. Responent a una entrevista a la revista 'El Temps', David Abril parla, un mes després, de la dimissió de Camps i del conflicte entre Mallorca i Menorca en els següents termes: “Tot està tan bé, o més, que sempre”. És a dir: aquí no ha passat res.

Una metodologia

La manca de transparència de la política de partits fa que sigui més fàcil llegir els fets en funció de les seves conseqüències en lloc de les seves causes. És com a la sèrie 'The wire', on en un moment donat, i en el context d’un seguiment de tràfic d’estupefaents, deixen de cercar d’on ve el maletí amb la droga (producte) per investigar on va el maletí que porta els diners (benefici).
Suposem que el càrrec de conseller és entès com un benefici. Després de la informació donada a la roda de premsa, qui voldria substituir Camps? La resposta no tarda gaire, els noms que sonen per substituir-la són de gent de dins la casa: Jaume Gomila, director general de Cultura, i Ruth Mateu, la secretària general.

Jaume Gomila no és una persona del partit. La legislatura anterior treballava de director a la Biblioteca Pública de Menorca en un càrrec de lliure designació del PP. És amic de Silve Pons, la parella de Nel Martí, i entra al govern de manera accidental. MÉS per Menorca no esperava participar dins cap conselleria i vestir els càrrecs va esdevenir un tema urgent.

Ruth Mateu sí és del partit, regidora a l’Ajuntament d’Andratx amb MÉS-APIB i lligada al PSM, va treballar a l’IDI, on coincidí amb Silve Pons, en aquell moment director del servei d'acompanyament empresarial. Com a secretària general de la Conselleria portava l’assistència tècnica i jurídica de tots els projectes. No dóna el perfil de persona del món de la cultura que té Camps, però Mateu no dimitirà a no ser que el partit ho demani.

El canvi en la nomenclatura de la Conselleria també sembla establir una nova corelació de forces i d’interessos. De Participació, Transparència i Cultura es passa a Transparència, Cultura i Esports. Queda reforçat Miquel Gallardo, un càrrec que ve avalat per Fina Santiago, i pren rellevància Carles Gonyalons amb esports.

La lleialtat

Crec que lleialtat és la paraula clau que defineix el conflicte de la Conselleria. És el concepte que al mateix temps salva i condemna la figura d’Esperança Camps. La consellera no va proposar cap dels seus directors generals; va rebre un equip fruit de les diferents quotes de poder que es varen repartir en els acords. Cada càrrec sap el nom i els cognoms de qui l’ha posat, qui li dóna suport i qui no; la lleialtat va en aquesta direcció. Per molt que s’empri l’eufemisme del partit, ”estic al servei del partit”, no és el partit el que els ha posat, entenent pel partit les seves bases, no hi ha hagut primàries per nomenar els directors generals i cap d’ells no ha estat triat per alguna de les seves assemblees. En la seva dimissió Camps no s'amaga darrere els motius personals i escapa de la lògica clientelar.

De què serveix parlar de codis ètics si quan ens trobam davant una denúncia, com la que va fer la consellera el dia de la seva dimissió, la resposta és negar el conflicte i la solució esdevé substituir qui denuncia per una de les persones a qui ha denunciat. Ha quedat clara en algun moment la innocència o la culpabilitat d’Esperança Camps?

Els programes electorals quan no s’acompanyen amb fets perden la credibilitat. És cert que el partit pot refugiar-se en l’argument que es governa en coalició i que tot el que va malament és responsabilitat dels socis, però es corre el risc de quedar incapacitat d’acceptar la misèria pròpia, i aquesta situació d’enrocament és la pitjor situació: si tot és responsabilitat dels altres, un mateix esdevé incapaç i un incapaç no pot corregir.

Hom pot pensar que es troba davant l’enèsim article de crítica des de posicions a l’esquerra de l'esquerra, però existeix algun tret diferencial més característic de la dreta que el de ser acrítica? Si hi ha un projecte que es vulgui diferenciar i que en lloc d’apostar per l’alternança política ho faci per a l’alternativa, necessàriament haurà de construir una ètica fonamentada en els fets i no en les paraules. Quan els fets no es donen, cal dir-ho i actuar.

Pere Vicenç

Aparegut a l'edició digital del diari Arabalears el 9 de maig de 2016


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada