dimarts, 20 de setembre del 2016

Pla de Consum Cultural IB 2020


100 dies

Just estrenada aquesta legislatura, al mes de juliol, vaig poder coincidir a la Fundació Pilar i Joan Miró amb Esperança Camps, que acabava d'incorporar-se al càrrec de consellera. Vaig parlar breument amb ella sobre la formació del seu equip; vaig qüestionar la idoneïtat de Jaume Gomila com a director general de Cultura, per la seva relació amb el Partit Popular en la legislatura passada i perquè no havia estat triat des de l'assemblea del partit, quan MÉS per Menorca, en la seva campanya electoral defensava la participació. Li vaig recordar que la formació té un fort vessant insularista i que per aquest motiu, trobava a faltar gent d'Eivissa i Formentera. Camps em va escoltar, una mica incomodada, i em va dir que esperàs els 100 dies de cortesia.

6 mesos

Al mes de febrer passat vaig poder assistir a un acte obert, a la seu de MÉS per Palma, on Miquel Perelló donava comptes de la seva gestió a la regidoria que li havia tocat: Cultura. Va dedicar gran part de la sessió a desgranar les dificultats que havia trobat: va recordar que, fruit del pacte de govern municipal, no governava amb el seu programa, i que en els sis mesos que portava, només havia pogut tractar les urgències: la feixina, la nit de l'art, el santcrist de la sala de plens, el casal Balaguer, el relleu en la direcció de les fundacions, amb l'enrenou del cas Copado, etc. Va dir que el seu càrrec estava a disposició del partit i que esperava que les coses millorassin. Francisca Niell que l'acompanyava va atribuir part de les dificultats a una manca històrica de planificació en cultura dins l'administració. Acabaren l'acte demanant als assistents paciència, paciència i temps per a veure els resultats.

2 anys

Fa unes setmanes he escrit un missatge a diversos càrrecs del consell polític i de l'executiva de MÉS per Mallorca. L'inici del missatge sempre el mateix: explicava que estava treballant el tema de les polítiques culturals i que estava preocupat per com anaven les coses. Les respostes han estat diverses: una part, tot i llegir el missatge, no ha respost; una altra s'ha mostrat dialogant, però tirant pilotes fora, i una darrera part s'ha mostrat proactiva, demanant propostes que ajudin a millorar la situació.
Un dels interlocutors, havent parlat amb Bel Busquets, secretària general del PSM, m'ha dit que s'estan posant tots els esforços a redreçar la situació, sense especificar si es refereix a l'herència del PP o a l'actual gestió, i que el balanç s'ha de fer a mitja legislatura o bé al final.

És cert, per fer coses es necessita temps. I ja que el programa polític sembla que ha deixat d'existir, lpregunta més important és: què es vol fer?

Pla de Consum Cultural IB 2020

M'he posat en contacte amb el PSIB per demanar-los què estava passant amb el pla de cultura que la presidenta Armengol va anunciar el mes de maig. Després de diverses gestions m'han dit que la direcció general de Cultura no els hi envia la informació.

Sembla que la Conselleria ha decidit fer un diagnòstic previ a les actuacions que encara estan per venir. El títol de l'informe"El consum cultural a les illes Balears", s'ha encomanat a l'empresa on treballa el que va ser coordinador de la campanya de MÉS per Mallorca, Jaume Garau, explica més clarament que tot els tings fets fins ara, quina és la concepció de cultura del partit: el ciutadà com a consumidor i la cultura com a mercaderia


Quan MÉS parla del dret a la cultura, parla del dret a consumir-la. I en això no difereix en res del Partit Popular o Ciudadanos que, teòricament, són formacions que se situen a l'altre extrem de l'espectre polític. L'accés a la cultura que proposa es fonamenta a passar l'IVA en els productes culturals, del 21% al 4%.  En el seu discurs, la cultura éentesa com a element quantitatiu i no qualitatiu, conformador i no emancipador. Són 500 euros per a comprar llibres en una societat analfabeta. Es reclama el dret a tenir un iphone7. Un govern de la gent que fa cua davant les indústries culturals. Que no es planteja la redistribució de la riquesa, ni la justícia social. Que rega de continguts a lindústria hotelera amb 400.000 euros, sota l'eufemisme de turisme cultural.

Legislatura

Bel Busquets demana temps. Què passarà si a mitja legislatura s'adonen que no eren aquestes les polítiques culturals que s'havien compromès a fer? Hi ha un pla B? Hi ha algú que estigui fent feina en ell? La resposta és no, i no n'hi haurà cap. Els temps polítics, en principi, no ho permeten, el darrer any de legislatura és de campanya electoral i amb un sol any per a corregir no hi ha marge d'acciócal sumar les dues dimissions que hi ha hagut de moment.

Per altra banda, un instrument ideat per a aquesta situació, com la rendició de comptes, s'ha mostrat, després de l'acte organitzat per l'Ajuntament de Palma, com un instrument de propaganda política més que com un control del poder institucional per part de la ciutadania. La rendició de comptes sense uns objectius calendaritzats i sense unes conseqüències en l'incompliment dels compromisos és un concepte buit de tot contingut.

El dia a dia es menja pels peus als càrrecs polítics. Hi ha un petit grup que creu en els compromisos adquirits i que està disposat a canviar les coses i uns altres que deleguen, pensen que tot va bé o es veuen incapacitats. No passa el mateix als altres partits? Com ajudam als primers? Com sortim de l'impasse?


Imatge de Jaume O. Chavala. Aparegut a Diario de Mallorca el 21 de setembre de 2016.
NdA: A l'edició digital del Diario de Mallorca s'ha retallat el primer paràgraf, no obstant això, a l'edició en paper es manté el text integre.

divendres, 16 de setembre del 2016

"Les polítiques culturals han de tenir retorn social". Una conversa amb Berta Sureda.



Berta Sureda Berna (Barcelona, 1959), té un lligam familiar amb Mallorca, nèta de Josep Sureda i Blanes, és llicenciada en història de l'art i ha treballat com a gestora cultural. És comissionada de Cultura a l'Ajuntament de Barcelona amb l’equip d’Ada Colau. En ocasió de la seva participació en el jurat que selecciona al director gerent de la Fundació Palma Espais d'Art es troba a Mallorca, on he pogut conversar amb ella.

Berta, en lloc de formular preguntes tancades he volgut preparar alguns temes sobre els quals parlar. Podem començar pel concepte de canvi. Quin és el model de cultura de la nova política?

D’una banda, avui hi ha tantes urgències i prioritats socials que la cultura sol quedar en un segon pla, és una realitat i és, en part, resultat del model de cultura. Si en lloc de tants anys de cultura de l’espectacle i de foment de la indústria, s’hagués incidit en un model basat en el retorn social, en el teixit de base, en la cultura que sacseja les nostres vides, jo crec que avui entendríem que la cultura és un dret de la ciutadania i és necessària i imprescindible per a qualsevol ciutadà o ciutadana. Hi ha un decalatge, un desequilibri, que fa que els governs i la ciutadania tinguin molt clar que l’habitatge, la sanitat o l’educació són els grans problemes socials, però amb la cultura “ja anem fent” i no hi ha apostes decidides.

A la campanya electoral es va citar diverses vegades Emili Darder, batle republicà afusellat, que defensava que la tasca bàsica és “fer cultura, cultura i cultura”. Que la cultura forma part de les polítiques socials es troba dins el discurs electoral però no es troba dins els continguts polítics.

Exacte, no està dins els continguts polítics de forma transversal, treballar des de la cultura temes com espai públic, salut, medi ambient, ciència, tecnologia o gènere és clau.

Crec que ha passat a tot arreu. Arribes amb les ganes, la il·lusió, el programa, la participació amb moviments activistes on s'ha debatut, planteges que faràs el canvi però et trobes amb moltes dificultats. Comences a treballar amb la precarietat laboral i veus que pots necessitar cinc anys per posar fi a la precarietat, però això no vol dir que ho hagis de posar dins un calaix, ho has d'anar treballant com una formigueta per lent que sigui. Amb això de la cultura i el canvi la segona cosa que et volia dir era la dificultat que ens trobem administrativament per a fer els canvis, per canviar les estructures. Ens trobem inèrcies de treball d'anys i anys amb els mateixos partits, unes inèrcies que costen moltíssim de canviar, bons tècnics, gent que vol treballar, gent que et diu: -que bé, heu arribat vosaltres, jo volia un canvi. Alhora que els hi dius: -Jo vull que aquest centre tingui una gestió cívica, ho concursem. I et diuen: -No, no és legal. És impossible.

És impossible, diuen?

Els serveis jurídics. Passar les barreres administratives i estructurals és molt més lent del que sembla, però no vol dir que hagis de tirar la tovallola.

Com es fa el canvi?

Treballant. Si hi ha voluntat política, s’han de poder canviar les lleis.

La dinàmica de partit, on la presa de decisions es fa de manera interna i jeràrquica, és el que, al meu entendre, ha imperat a partir de l'endemà de les eleccions -tot i ser una praxi a modificar des de la nova política- tancant moltes possibilitats de canvi. Qui pren la responsabilitat del canvi?  Un dels problemes que ens trobam és que els tècnics no volen entrar en les decisions polítiques, i el càrrec de cultura de torn, no es troba segur en les decisions tècniques.

Això també acostuma a passar, que la regidoria de cultura la donen a una persona que no coneix l’àmbit de la cultura. Jo quan et parlo de tècnic no parlo d’un tècnic de base, sinó d’algú que conegui el sector, que no hagis d’explicar-li el qui-és-qui, que parli de polítiques culturals… S’han de cercar bons tècnics per als càrrecs.

Ens trobam que moltes vegades quan l’Administració diu: “la llei no ens ho permet” en realitat volen dir: “això mai no s’ha fet”.

Fan falta bons tècnics, amb voluntat de canvi, no necessàriament del partit. Aquests han de liderar els quadres mitjans de l'Administració, que poden tenir més por al canvi, i donar-los la confiança necessària. Per exemple el tema de la precarietat, jo necessitava que en els concursos públics dels museus, on hi ha una precarietat enorme, on es paguen 3€ l'hora, necessitava que als concursos aparegués una clàusula que digués: les empreses que optin a aquest concurs hauran de complir el conveni del lleure. Una clàusula que vincula el salari a un conveni laboral. Ens deien que no. Hem trobat un camí: volem aprofitar que el conveni del lleure acaba el desembre del 2016 per a introduir el 2017 les especificitats de cultura, amb les seves taules salarials.

El conveni del lleure està bé perquè ens dóna uns mínims. Hem d'assimilar un monitor de lleure o un educador amb un informador de sala o un mediador i de vegades no es corresponen les funcions.

Entenc que quan una persona es presenta com a tècnic el que et vol dir és que no està significada políticament. És com la idea aquella del funcionari de Hannah Arendt, que només segueix instruccions.

Els càrrecs tècnics han de ser mínimament coneixedors de la seva matèria, perquè si no passa això, que el regidor, que la persona responsable en termes polítics, no entén res i diu ja t'ho dirà el tècnic, i el tècnic no sap quines directrius polítiques vol. Vols donar suport al 100% de la indústria cultural amb les directrius que siguin? S'han de tenir coneixements en els àmbits on treballaran.

Segurament una de les raons és que els càrrecs provenen de llistes obertes, amb processos assemblearis i de participació, i que en principi tots els regidors han de ser càrrecs electes. A Barcelona sembla que heu trobat una fórmula diferent amb els comissionats. Quan no s'opta per algú que conegui l'àmbit l'equip que acompanya al regidor és determinant, per tirar endavant el projecte, el que s'hagi definit en el programa electoral.

Exacte. Tu tens un programa electoral per una banda, consensuat i debatut, després necessites les persones que dirigeixin les àrees: patrimoni, memòria, creació... Jo tinc un tinent de batle i si tinc dubtes polítics li dic: -Escolta, podem anar per aquí o per allà i si s'ha de comentar amb la alcadessa... ho fem. S'ha de cercar la directriu política, això és claríssim, però primer s'ha de fer la feina. Fa falta executar programa.

Aquí el tema del Born no ha arribat més que a través dels mitjans del Principat.

El tema del Born s'ha tractat amb el comissariat de memòria, que és qui gestiona i dirigeix el Born. Per excés de feina no he pogut seguir aquest tema.

És un tema que entra dins la dimensió simbòlica, es parla fins i tot de batalla pel model de cultura, cosa que pens que és força estimulant perquè explica diferents models i permet confrontar-los.

Clar, i tant. El Born ha estat un aparador dels símbols identitaris de Catalunya. El què té molt clar Ricard Vinyes és que ha de ser un espai per a la memòria crítica de la nostra ciutat, de recuperació de memòries oblidades i amagades, llavors és un concepte molt diferent perquè aquí hi entra tot: la memòria de les destruccions, els oblidats del franquisme, ..., temes molt més amplis que els d'identitat i llengua.

Es veu alguna manera de sortir d’aquest impasse?

No. M'ho demanes en un moment en què és especialment difícil, no es veu molt la llum per sortir d'aquest debat. Sobretot focalitzant en el Born, perquè simbòlicament és tan potent que de seguida es torna un debat molt ampli i no sembla tenir aturada.

Tractam el tema de les indústries culturals i la relació de públic i privat?

Aquest és un tema força relacionat amb les polítiques de subvencions. Com es fa una política de subvencions adequada? Com es romp amb el clientelisme?

Les subvencions són un mecanisme administratiu molt mal pensat, que no encaixa amb els processos creatius, amb el que hi ha al darrere d'una producció cultural. Aquesta idea de subvencions per a un any que surten el març i que et donen els diners el juny i s'han de justificar el desembre.

Quan dius que no encaixen, ho dius des de la perspectiva burocràtica, no?

Sí. Burocràtica, administrativa. La Catalina Serra em va fer una entrevista a El país sobre aquesta qüestió i ho vaig dir: fins que no es canviï estructuralment això, serà impossible canviar la resta. Un artista, un gestor cultural, té la idea un dia, no necessàriament el 31 de març, llavors el govern hauria de poder respondre als projectes que foren interessants com a servei públic. Actualment el presentes el 31 de març, al cap de tres mesos et diuen si tens diners, només ens queda el procés administratiu de la subvenció que depèn d'una llei estatal, que les autonomies no podem canviar, i complica la resposta de l'Administració a allò que la cultura està demandant: agilitat, transparència…

Després hi ha una manca absoluta de seguiment dels projectes. Dónes una subvenció, demanes que te la justifiquin en paper i un tècnic mira que quadrin les xifres. Aquest és el seguiment que fem dels projectes, ni impacte social, ni impacte públic, ni impacte econòmic, ni una auditoria.  Sense aquest seguiment mai no podràs tenir les eines per rectificar, ni els criteris per planificar l'import a les subvencions. Nosaltres volíem més subvencions per a projectes de proximitat als barris, de retorn social, i menys a la indústria cultural. Quan tu et poses a fer una auditoria a un projecte com el Sónar, que se suposa que és indústria cultural i que genera molta economia. El Sónar, suport de l'Ajuntament no en necessita.

Amb els diners que donem al Sónar no estem promocionant la seva economia, promocionem la part social, que puguin tenir una política de preus més accessible i els imposem tota una sèrie de criteris. Els demanem que tinguin un impacte més social, no econòmic, ni turístic, social!

Això s'ha introduït? Com ho podem fer visible?

Aquest any com que ja estava molt avançat el programa, els hi hem demanat que ampliessin la part de R+D. Posar en contacte a gent que comença amb possibles programadors. Ara estem treballant perquè hi hagi projectes al barri, projectes de proximitat. Hi ha molta feina a fer en aquest sentit. No hem pogut analitzar la política de preus, continua sent molt car entrar al Sónar, necessitem una política de preus per a les escoles i perquè arribi a més gent.

Amb el tema de les subvencions defensaves molt la necessitat d’un canvi de model, i assenyales que hi ha uns impediments molt forts en el marc estatal. Podem plantejar un model que sigui viable per fer una acció de suport als projectes de creació?

S'ha de vetllar perquè les subvencions es donin d'acord amb un projecte cultural o segons una política cultural. La selecció no l'ha de fer el Govern, l'ha de fer un comitè d'experts independents amb el temps suficient per analitzar els projectes, entendre'ls, prioritzar-los. Les comissions són importantíssimes, sinó hi haurà clientelisme sempre.

Vols dir que amb les comissions independents no hi haurà clientelisme?

En principi no.

Aquí tenim l'experiència del Consell Municipal de Cultura que és una figura que s'ha intentat introduir sense massa èxit. S'agafen experts i gent del sector, gent que moltes vegades defensa uns interessos professionals més que l’interès en el retorn social...

No, no, no. Les comissions d'experts per decidir subvencions han de ser experts: un programador d'un festival, una persona que vingui d'altres parts del territori... i pagats. No pot ser un Consell de Cultura que no paga, on la gent va allà a divagar, no. Són experts que cobren per fer una feina molt professional i això és importantíssim. Perquè estan fent una feina tècnica. Necessitem experts que tinguin una visió àmplia de la cultura. A l'Entitat Autònoma de Difusió Cultural va funcionar i ho va fer molt bé. En molts de països es funciona sempre amb comissió d'experts. Aquesta comissió signa un codi de bones pràctiques i de confidencialitat.

Hi ha alguna conseqüència si es romp la confidencialitat o les bones pràctiques?

No, no hi ha conseqüències.

Aquest és un dels problemes dels codis ètics. Els codis ètics són preciosos, tothom els signa però no tenen conseqüències, perquè ningú no preveu que no es compleixin. I quan, més tard o més d’hora, es dóna la situació, no se sap com s’ha d’actuar.

Tornant al tema subvencions, i en concret a les indústries culturals, crec que és un gran error que tot el pes recaigui en el departament de cultura. La indústria cultural ha d'estar entre les àrees de promoció econòmica, de la indústria pura i també la de cultura. El món de l'edició, el món de la música, etc., generen molta economia, però deixar sol un departament que està vetllant per unes polítiques culturals, especialment quan aquestes pensen més en un retorn social que econòmic, és per a mi un dels grans errors.

Una de les solucions que es va plantejar, fa temps, donada la crònica manca de pressupost de cultura, va ser l’adscripció d’alguns equipaments culturals a la conselleria de Turisme, donat que Turisme té solvència econòmica.

Crec que és un error traspassar la responsabilitat. S'han d'arribar a acords entre les àrees. Es pot fixar l'objectiu que els museus de les Illes hagin d'arribar a més públic ciutadà, no només a turistes; i això els toca als de Cultura, els de Turisme s'encarregaran que l'experiència vagi més enllà del ritual de visitar els museus que cal, que t'enriqueixi, etc.
Junts fem un conveni. La qüestió és treballar conjuntament. Cultura, Turisme i promoció econòmica són àrees que s'haurien d'estar reunint cada setmana.

Parlam d’educació?

Jo crec que és el gran tema de la cultura. Les regidories de cultura i educació haurien d'anar juntes. Educació és coneixement i el coneixement és anhel de cultura. Hi ha una mancança molt important en els programes educatius, a les escoles, i és que no tenim educació en cultura. No ens ensenyen a ser persones crítiques, persones que coneguin els diferents llenguatges artístics...

Eulàlia Bosch diu que els estudis en humanitats no són productors de doblers, produeixen humans. És com aquella diferència entre el preu i el valor, no?

Exacte. Estic absolutament d'acord. Ens falta capacitat de reflexionar i debatre amb nosaltres mateixos. Efectivament, ens ensenyen a saber alguna cosa per trobar una feina, treballar i guanyar diners. L'educació està molt plantejada així. Jo no sé tu, però el primer espectacle de dansa que vaig veure en la meva vida va ser als 18 anys. Per a mi el consum, aquesta paraula odiada, de la dansa ha estat un aprenentatge posterior i ara mateix sento que anar a veure espectacles de dansa, arts escèniques, circ, moviment..., em transforma, em sacseja; realment els artistes d'avui en dia posen l'accent en els conflictes de la societat d'avui. Si en sortir de l'escola el que tenim és operación triunfo i gran hermano, llavors jo trobo que falta educació en cultura de forma estructural.

La capacitat de modelar la societat de la indústria cultural és molt forta, lluitar contra això des de l’escola pot situar l’escola dins una trinxera.

L'escola no és responsable de la indústria cultural. Ens pot costar molt canviar les coses, però si mai no introduïm assignatures on s'aprengui a ser crítics, cap a on anem?

Hi ha una altra qüestió: com els equipaments, els projectes, els festivals, es relacionen i desenvolupen els seus projectes pedagògics. Hi va haver un boom enorme que va començar a Anglaterra, sobre com apropar les escoles, les famílies i els nens als museus, però jo crec que hem de reflexionar sobre els models que estem desenvolupant als equipaments culturals de programes educatius, tornem a basar-nos molt en les xifres: "300.000 escolars han entrat al museu aquest any". A mi m'interessa més com han sortit, què han après, quina incidència tenim. Els nostres models són massa quantitatius. El model de faig la visita guiada no sabem si està funcionant. Hem d'aconseguir crear un diàleg que interpel·li més que el mer consum cultural.

Passam al tema dels públics?

Sí. Mediació, educació i públics mereixen un propi departament. No públics en sentit de màrqueting. Fent permeables les institucions a la ciutadania. Aquí podríem anar a un nou tema del qual encara no hem parlat que són les noves formes de governança de les institucions. Perquè els públics es facin seves les institucions hem de trobar formes perquè hi participin activament, i no que només consumeixin.

Turisme cultural?

Ja hem arribat al tema!

El discurs des de l'àmbit polític sol ser lligar el turisme de qualitat al turisme cultural. És un discurs força contradictori. Per una banda ens trobam amb uns serveis que no estan adequadament dotats, ni tenen una bona planificació, i per tant no són de qualitat i reclamam uns clients que sí que ho han de ser.  

Sí, és absolutament contradictori. Hi ha una contradicció molt més propera. Tenim unes dificultats enormes per canviar el sistema d'il·luminació dels museus, perquè les portes tanquin bé per mantenir la temperatura de les sales, per conservació, i en canvi estem promocionant perquè vinguin el màxim de turistes. Penso que primer hauríem d'arreglar i consolidar tot el nostre patrimoni, que és increïble, i després millorem la qualitat de la visita del turisme.

Aquí ens podem trobar un pensament a la inversa: a partir del nombre de visites es justificarà fer la millora. És la mateixa lògica que precaritza les condicions dels treballadors.

Hi ha molta feina a cultura, la precarietat, la consolidació, les subvencions... 

Als polítics els importa? Volen que vagin molts turistes a la fundació Miró, però els importa que el turista sigui rebut per un guarda de seguretat, amb una pistola, en lloc d’un estudiant d’història de l’art que els demani que els hi agradaria veure?


A Mallorca tenim una facultat d'història de l'art i no es veu clar el retorn social. És més fàcil que els estudiants treballin de cambrers que als museus, bàsicament per qüestions de salari. La incidència que té la nostra facultat es nota més a la restauració que en el món de la cultura.

El turisme cultural, per molt que es vulgui, per molt que s'estigui dient i venent allò d'anem a fer un turisme de qualitat, passa primer per canviar el model de política cultural. La política cultural el primer que ha de tenir en compte és la base. Què tenim? A Barcelona creiem en una cultura de base i de retorn social davant una cultura de l'espectacle, del patrimoni i del consum. La cultura de base és la que genera la ciutadania, la dels equipaments culturals. Consolidem això, perquè si no, el turisme cultural no tindrà un escenari real.


dilluns, 5 de setembre del 2016

Pujar a un tren en marxa




El nou substitut

Setembre, comença el curs. El nou substitut de la regidoria de Cultura de Palma ha estrenat el càrrec amb una gran metàfora: "Tenc la sensació d'estar pujant a un tren en marxa". És una imatge intrèpida però no gaire recomanable amb el col·lapse actual dels serveis sanitaris. L'èxit d'una empresa així només pot tenir unes garanties mínimes quan el tren va molt a poc a poc. Assumit aquest punt, la pregunta és si qualcú sap cap a on va aquest tren?

A Mallorca no tenim moltes alternatives. Si és el de Sóller, la cosa serà lenta; el tren tarda el doble de temps que agafant el bus que va pel túnel, però amb un magnífic paisatge. Si és el d'Inca, el problema serà que els vagons només s'obren a les estacions. El mateix si s'enfila al comboi que va a la universitat, però afegint més foscor i més humitat. Potser és un dels trenets sense vies que fan les rutes circulars per l'arenal. Un tren de jugueta que cerca entretenir els visitants però no va enlloc.

Tanmateix, i acabant amb la metàfora, el millor per pujar a un tren és tenir el tiquet, saber a on vols anar i estar a l'andana correcta.

Pla de Cultura

El pla de cultura IB 2020 sembla que es comença a moure. És necessari. Ha trobat un defensor en l'actual "conseller de Cultura", Josep Ramon Cerdà. En una entrevista que li ha fet el seu "assessor", Rafa Gallego, ens conta que el pla ha de tenir una mirada llarga, llàstima que el 2020 sigui només d'aquí a 3 anys, per tal d'evitar tornar a començar de zero. Recordam els trens circulars? El temps passa i el pla, que havia de ser presentat el mes de juny, ara sembla que estarà enllestit a finals d'any.

Recentment hi ha hagut una reunió de la Conselleria amb els responsables de Cultura dels quatre Consells Insulars per a parlar del tema. La primera informació que arriba és que es vol substituir la paraula pla per la paraula pacte. Cal preparar-se per a un nou retard en la data d'entrega. La responsabilitat, que ningú sembla disposat a assumir, passarà del Govern als Consells Insulars. La part positiva és que MÉS tendrà dissenyada la propera campanya electoral en matèria de cultura per a les autonòmiques: "El pacte de cultura més a prop". No crec que les guanyin. Queden dos anys i mig, Cerdà encara pot cridar a l'ordre els seus subordinats i evitar el grau zero d'un quart pacte.

Turisme i medi ambient

MÉS per Mallorca, i la consellera menorquina, Ruth Mateu, reunits a Cura, han decidit situar la prioritat política en el medi ambient, un eufemisme per tal de no dir turisme. El foc després de cremar les diferents àrees de cultura, l'anterior prioritat de MÉS, ha envoltat aquest estiu a Biel Barceló.  Sembla que el tallafoc que havien dibuixat amb la figura de Pere Muñoz, estava regat amb benzina.

Setembre, comença el curs.  

Imatge de Jaume O. Chavala. Aparegut a Diario de Mallorca el 5 de setembre de 2016.